Skip to main content

Mistä punaisen värin yhdistäminen jouluun sai alkunsa?

Mistä punaisen värin yhdistäminen jouluun sai alkunsa?

Punainen on ollut näkyvä väri joulun aikana, jonka merkitys ja käyttö ovat saavuttaneet erityisen paikan pääasiassa Coca-Colan mainosstrategian ansiosta. Punainen väri on historiallisesti symboloinut erityisiä hetkiä ja tunteita, mutta 1900-luvun alussa se alkoi saada syvempää merkitystä joululoman aikana. Coca-Cola-brändin tapauksessa se on saanut jopa kulttuurisen ulottuvuuden, joka liittyy joulupukin imagoon ja brändin mainosstrategiaan.

Vuonna 1931, kun joulu oli jälleen uuden kauden kynnyksellä, Coca-Cola-mainokset alkoivat ilmestyä aikakauslehdissä. Se oli aikaa, jolloin mainosteollisuus vielä kehittyi ja brändit etsivät uusia ja innovatiivisia tapoja tehdä itsestään kuluttajien mieleenpainuva. Coca-Cola halusi yhdistää tuotteensa virkistävän juoman lisäksi myös loman iloon ja perinteisiin.

Tämän saavuttamiseksi yksi ensimmäisistä mainoksista tilattiin tunnetulta kuvittajalta Haddon Sundblomilla, jonka odotettiin ottavan luovaa lähestymistapaa herättämään henkiin kuva Joulupukista, joka ei olisi vain tunnistettavissa, vaan myös todellinen. Haddon Sundblomin lähestymistapa tähän tehtävään oli vallankumouksellinen. Hän halusi luoda kuvan, joka kuvastaisi todellista joulupukkia, ei vain joulupukkiksi pukeutunutta henkilöä. Sundblomin visiona oli luoda lämmin ja kodikas tunnelma, joka ilmaisi loman tunnelmaa ja lämpöä. Tuloksena oli eloisa ja kutsuva joulupukki, joka hymyilee, juo Coca-Colaa ja levittää iloa ja onnea. Tämä kuva yhdisti joulupukin ja Coca-Cola-tuotteen luoden yhteyden, joka on kestänyt sukupolvien yli.

Tämä hetki merkitsee myös todella historiallista käännekohtaa, jolloin Sundblomin luoma joulupukin kuva levisi ja rakastui laajasti. Tästä mallista ei ole tullut vain joulupukin ikoni, vaan se on myös perusta, jolle monien ihmisten käsitys joulusta rakentuu. Sundblomin kuvaama punainen joulupukki yhdistettiin nopeasti Coca-Cola-brändiin ja symboloi joulun iloa, lämpöä ja yhteisiä hetkiä.

Coca-Cola jatkoi punaisen brändinsä mainostamista senkin jälkeen, kun Sundblom oli luonut kuuluisat kuvituksensa. Tämän värin käyttö mainonnassa, pakkauksissa ja muussa markkinointitoiminnassa on jatkunut, mikä on luonut vahvan yhteyden punaisen ja joulun välille. Voidaan siis sanoa, että Coca-Colalla on ollut merkittävä vaikutus paitsi omaan brändiinsä myös laajempaan kulttuurikontekstiin, jossa punaisesta on tullut väistämätön osa joulua. Tämä on todiste siitä, kuinka markkinointi ja luova ajattelu voivat muokata ymmärrystämme perinteistä ja väreistä, joiden kautta juhlimme elämän erityisiä hetkiä.

Teksti/design: Scandinavian Home | S.Heinmets, J.Gotta
Kuvat: pinterest.com (1 heirloomartco.com, 2 kochform.de, 3 boredpanda.com)

Lue ja katso kaikki artikkelit JOULU- osiosta

Ideat ja inspiraatio eivät lopu koskaan.